Kokataan nokkosesta : kauravohvelit (G,M) + 5 vinkkiä ilmaisen terveyspommin käyttöön

Nokkonen sopi #budjettiruokailu teemaan, onhan se luonnon tarjoama ilmainen raaka-aine. Satokausi-ajattelu säästää rahaa muutenkin, suosittelen! Sillä saa myös vaihtelua ruokiin.

Tervetuloa kokkailemaan kanssani, tälläkertaa saatte reseptin todella herkullisiin nokkosella höystettyihin kauravohveleihin, tottakai terveystwistillä (hyviä rasvoja ja kuitua pellavansiemenrouheesta & täysjyvää kaurasta). Kerron viisi vinkkiä nokkosen hyödyntämiseen.


Budjettiruokailu = EDULLISTA | IISIÄ | TERVEELLISTÄ


Pyrin tarjoamaan teille innostavia ideoita, jotta ruokailu olisi vaihtelevaa, monipuolista ja innostavaa. Edullisesti. Halvemmalla ja terveellisesti voi syödä, ja silti ruoka maistua uskomattoman hyvälle ja maistua koko perheelle, tai ihan vaan Sinulle! Mä kokkaan usein ihanaa aamiaista ihan vaan minulle. MIKS EI?


Monelta kuulee, että reseptit ja menu-ideat on tervetulleita, helposti sitä tulee syötyä niitä samoja. Edelliskerralla annoin vinkkejä herkullisen lohen valmistamiseen kahdella tapaa ja hieman terveellisemmät tipsit mm. köyhiin ritareihin, resepti tästä: hunaja-cajun lohi . Kirjoituksesta löydät myös faktatietoa kalan terveyshyödyistä, sekä kala vs kalaöljy.


Mutta nyt, vohvelit ja nokkonen kutsuvat!


NOKKOS-KAURAVOHVELIT (G,M)

ohjeesta valmistuu vohvelit kahdelle, valmistusaika alle 30min (sisältää paistamisen)


- 2 dl kauramaitoa (tms.) - 2 munaa - 2 dl jauhoja, käytin kaurajuhoja + gluteenitonta kaurajauhoa (taikina saa olla melko paksua, jauhoista hieman riippuen lisääminen)

- 2 rkl kuivattua nokkosta

- 2 tl pellavansiemenrouhetta

- ripaus suolaa, vaniljaa ja ruskeaa sokeria (muutkin käy, siinä kiva karamellimainen maku)

- paistamiseen macadamianöljyä (muutkin käy, siinä on upea paahteinen maku!)


Valmistus:

1. Sekoita kulhossa maito + munat kevyesti.

2. Lisää muut ainekset, anna turvota sen aikaa kunnes rauta lämpeää.

3. Paista vohvelit keskilämmöllä ihanan rapsakoiksi.


Tarjoilu: Meillä nautittiin vohvelit tälläkertaa täytteillä: pekoni-hunaja & mansikka-jugu-suklaalevite. NAMIIII ! ! !



EXTRA TIPS: Budjettiruokailijan -säästövinkit

Gluteenittoman jauhot ovat melko hintavia, kaurajauhoa on helppo tehdä itse hiutaleista blenderissä, se on myös edullista. Monesti korvaan myös osan kaurajauhoista -hiutaleilla.

Edellisessä postauksessa köyhien ritareiden yhteydessä kerroin miksi käytän macadamianöljyä, vaikka se on arvokasta. Voit korvata sen ihan vaikka rypsiöljyllä, joka on todella edullista.





NOKKONEN - TERVEYSPOMMIN HYÖTYJÄ

  • rautaa runsaasi; esim. 4x enemmän kuin pinaatissa

  • c-vitamiinia paljon: esim. 3x appelsiinia enemmän

  • kalsiumia enemmän kuin maidossa

  • enemmän piitä kuin lehtikaali

  • nokkosta on käytetty pitkään luonnon "rohtona" , eikä ihme, se siältää niin runsaasti useita kivennäis- ja hivenaineita, joilla taas on terveyttä edistäviä vaikutusia. Nokkosta todella kannattaa käyttää ympäri vuoden osana monipuolista ravitsemusta. Muistetaanhan, että syödään silti monipuolisesti :)


NOKKONEN - 5 VINKKIÄ KÄYTTÄMISEEN

  1. Käytä pinaatin tapaan, sopii kaikkeen mihin sekin. Vastaavasti nokkosen voit korvata pinaatilla, esim. tähän taikinaan pari kuutiota pakastepinaattia on ok.

  2. Hyödynnä ilmainen satokausi: kerää nuoret alut talteen, voit pakastaatai kuivattaa myöhempää käyttöä varten. Käytä ensin 5-10cm alkuja, max 20cm, kun nokkonen kasvaa, poimi pelkät lehdet, mutta tee se ennen kukintaa. Käytä hanskoja.

  3. Jos pihalla kasvaa nokkosta, uudista satoa leikkamalla, näin käyttö mahdollista kuten keväällä. (Huomioi maaperä, ei liian typpipitoiselta alueelta, koirienpissatuslenkiltä tai huussin luolta ;) )

  4. Nokkonen säilyttää ravintoarvonsa parhaiten kuivattamalla se alle 35asteessa; esim. saunan jälkilämmöillä tarjottimella tai uunissa pellillä tai erillisellä kuivurilla.

  5. Käytä nokkosta smoothieissa, puurossa, kastikkeissa, keitoissa, sämpylöissä yms.




Instagramistani löydät tällä teemalla oman kohokohdan, josta näet mm. meunun, mihin panostin & missä pihistin milläkin viikolla, viikon vinkki yms. Bujjettiruokailu aihetta käsitellään keskiviikkoisin kesään asti.

Huhtikuun jälkeen tulossa myös isompi blogipostaus, missä kerron paljonko meillä menee ruokakauppaan rahaa kuukaudessa.

Mä odotan vielä muutaman päivän, niin pääsen keräämään omalta pihalta nokkoset talteen! Tälläkertaa äiti ei oo kerinnyt kitkeä niitä veks ;D



Herkullisia, edullisia ja innostavia kokkailuja toivotellen,

COACH Annika M.


p.s kun kokkailette jotain mun innostamana, olisi aivan ihanaa, ja mulle hyvin tärkeää & motivoivaa, jos näkisin, mitä kokkeilette! Mua saa tägätä instassa @annikamyllykoski , voit käyttä samalla tagia #budjettiruokailu - KIITOS! Ja ihan saa laittaa myös DM tietenkin, musta on upeaa kun laittelen teidän tosi monen mun seuraajan kanssa viestejä vähän väliä! On tärkeää ja hyvinvointia lisäävää herättää keskutelua ja jakaa ideoita!



Lähteenä mm: - https://www.martat.fi/marttakoulu/sesongin-ruoka-aineet/luonnonyrtit/nokkonen/


#arkiruoka #vohvelit #nokkonen #gluteeniton #maidoton #terveellinen #resepti #ruokablogi #lifestyleblogi #reseptibogissa #säästövinkki #perhe #raha #äitikokkaa #annikamyllykoski #kuivattunokkonen #satokausi #satokausikalenteri


25 views

© 2020 Annika Myllykoski. Kaikki oikeudet pidätetään.

  • Black Facebook Icon
  • Black Instagram Icon
This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now